Jakšić protiv Hrvatske

Država na koju se presuda odnosi
Hrvatska
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
30320/13
Stepen važnosti
3
Jezik
Hrvatski
Datum
07.07.2020
Članovi
8
8-1
8-2
35
P1-1
Kršenje
nije relevantno
Nekršenje
nije relevantno
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 8) Pravo na poštovanje privatnog i porodičnog života
(Čl. 35) Uslovi prihvatljivosti
(P1-1) Zaštita imovine
Tematske ključne reči
VS deskriptori
Zbirke
Sudska praksa
Odluka ESLJP
Odbor
Sažetak
Predmet Jakšić, pred Evropskim sudom pokrenut je po predstavci troje podnositelja čiju je upravnu tužbu protiv odluke kojom se njihova zgrada mešovite stambene i poslovne namene smešta u 3. zonu dopuštenosti buke, Visoki upravni sud Republike Hrvatske odbio 2013. godine. Za podnositelje je to značilo da je prema merodavnim propisima nivo buke kojoj su bili izloženi u okviru dopuštene.

Prema navodima podnositelja, u razdoblju od 2009. do 2013. godine domaće vlasti propustile su preduzeti primerene mere za zaštitu od prekomerne buke koja je dolazila iz kafića ispod njihovog stana. Ipak, u navedenom razdoblju sprovedeno je ukupno deset inspekcija rada kafića (devet sanitarnih inspekcija i jedna inspekcija Državnog inspektorata, od čega 5 na zahtev podnositelja). Iako podnositeljima nije bilo omogućeno da prisustvuju sprovođenju sanitarne inspekcije, imali su status stranke u upravnim postupcima izdavanja dozvole za rad kafića. Podnositeljima je tako u upravnom postupku bilo omogućeno da istaknu svoje prigovore, podnesu žalbu protiv odluke upravnog tela, i konačno da pokrenu i upravni spor. Dodatno, merodavna tela u istom razdoblju izvršila su i višestruka merenja nivoa buke od kojih je nekolicina sprovedena i u stanu podnositelja. No samo u dva slučaja je utvrđeno da je buka iznad dopuštene i to tek u neznatnoj količini u odnosu na maksimalne dopuštene nivoe predviđene zakonom. U oba slučaja nedostaci su brzo otklonjeni i nova merenja koja su sprovedena nakon radova utvrdila su nivo buke u dopuštenim granicama. Policija je po prijavama podnositelja, samo u 2011. i 2012. godini intervenirala više od 10 puta zbog buke koja je dolazila iz kafića, no nijedan put nije utvrdila da je došlo do remećenja javnog reda i mira.

Europski sud je istaknuo je da iako pravo na čisto i mirno životno okruženje nije izričito priznato
Konvencijom, članom 8. štiti se pravo pojedinca na poštovanje privatnog života i doma kada je pojedinac direktno i ozbiljno pogođen bukom ili nekim drugim oblikom zagađenja (vidi Oluić protiv Hrvatske). Ipak, da bi se moglo otvoriti pitanje na temelju člana 8. Konvencije, šetni uticaji moraju dostizati određeni minimalni nivo ozbiljnosti kako bi se aktivirala pozitivna obveza države.

Stoga kada Evropski sud razmatra prigovore u okviru člana 8. Konvencije u skladu sasvojom sudskom praksom (Udovičić protiv Hrvatske) ispituje da li je mešanje u prava ponositelja bilo dovoljno ozbiljno da bi država morala reagovati u skladu sa svojim pozitivnim obavezama iz člana 8. Konvencije i ako je bilo dovoljno ozbiljno, je li postupanje domaćih vlasti bilo takvo da je ispunilo navedenu pozitivnu obavezu.

U predmetu Jakšić Evropski sud nije utvrdio da je država povredila svoje pozitivne obveze na temelju člana 8. Konvencije. Naime, da bi se aktivirala primena člana 8. Konvencije, štetni učinci na čovekov dom i privatni život moraju dostići minimalni nivo ozbiljnosti. Ozbiljnost uznemiravanja u ovakvim predmetima zavisi od činjenica predmeta poput: intenziteta i trajanja uznemiravanja i fizičkih i psihičkih posledica koje je uznemiravanje ostavilo na podnositeljima. S obzirom da je nivo buke u razdoblju od 2009. do 2013. samo tokom dva merenja bio viši od dozvoljenog te da su ovi problemi brzo sanirani, Sud nije smatrao da su takve sporadične epizode dosegle minimalni nivo ozbiljnosti potreban za aktiviranje pozitivne obaveze domaćih tela na temelju člana 8. Konvencije. Sud je istakao da čak i pod pretpostavkom da je uznemiravanje bilo potrebnog intenziteta, postupanje domaćih tela po prijavama podnositelja bilo je brzo i efikasno. Sanitarne inspekcije sprovedene su svaki put na zahtev podnositelja, pri čemu su većem broju inspecija i sami podnositelji prisustvovali.

U upravnim postupcima, u skladu s nacionalnim pravom, dodeljen im je status stranke kad god su ga zatražili te su tokom postupka na raspolaganju imali sva pravna sredstva za zaštitu svojih prava.
Usled svega navedenog Sud je utvrdio da je predstavka podnositelja u predmetu Jakšić očito neosnovana te ju je odbacio.