M.H. i drugi protiv Hrvatske

Država na koju se presuda odnosi
Hrvatska
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
15670/18, 43115/18
Stepen važnosti
2
Jezik
Hrvatski
Datum
18.11.2021
Članovi
2
2-1
3
5
5-1
5-1-f
34
35
35-3-a
41
P4-4
Kršenje
2
2-1
3
5
5-1
34
P4-4
Nekršenje
3
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 2) Pravo na život
(Čl. 2-1) Efikasna istraga
(Čl. 3) Zabrana torture
(Čl. 3 / CAT-16) Nečovečno postupanje
(Čl. 5) Pravo na slobodu i bezbednost
(Čl. 5-1) Zakonito hapšenje ili pritvor
(Čl. 5-1-f) Deportacija ili proterivanje
(Čl. 34) Pojedinačne predstavke
(Čl. 34) Ometanje vršenja prava predstavke
(Čl. 35) Uslovi prihvatljivosti
(Čl. 35-3-a) Očigledno neosnovana predstavka
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje - opšte
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje
(Čl. 41) Nematerijalna šteta
(P4-4) Zabrana kolektivnog proterivanja stranaca - opšte
(P4-4) Zabrana kolektivnog proterivanja stranaca
Tematske ključne reči
azil
deportacija ili proterivanje
prava izbeglica
zabrana mučenja, ponižavajućeg i nečovečnog postupanja
zaštita migranata
zaštita prava ličnosti
život
VS deskriptori
1.2 Član 2. - pravo na život
1.2.1 Policijske operacije
1.2.7 Obaveza sprovođenja istrage
1.3 Član 3. - zabrana mučenja, nečovečnog ili ponižavajućeg postupanja ili kažnjavanja
1.3.4 Nečovečno postupanje
1.3.9 Imigracija
1.5 Član 5. - pravo na slobodu i sigurnost
1.5.2 Zakonitost lišenja slobode
1.5.2.7 Pritvor
1.5.6 Lišenje slobode u vezi sa imigracijom, deportacijom ili ekstradicijom
1.20.2 Zabrana grupnog proterivanja stranaca
Zbirke
Sudska praksa
Presuda ESLJP
Veće
Sažetak
Podnositelji su afganistanska četrnaestočlana porodica. Drugi podnosilac predstavke je otac porodice. Prva i treća podnositeljka su njegove supruge. Preostalih 11 podnosilaca predstavke su deca oca porodice i njegove dve supruge. Prema tvrdnjama podnosilaca predstavke, 2016. godine napustili su svoju domovinu Afganistan. Pre dolaska u Hrvatsku proputovali su kroz Pakistan, Iran, Tursku, Bugarsku i Srbiju.

Predmet se tiče smrti šestogodišnje afganistanske devojčice, MAD.H., kćeri prve podnositeljke i drugog podnosioca predstavke, koju je udario voz nakon što joj je navodno uskraćena prilika da traži azil od hrvatskih organa i kojoj je naređeno da se prateći železničku prugu vrati u Srbiju. Takođe se tiče pritvaranja aplikanata dok su bili u procesu traženja međunarodne zaštite.

Prema tvrdnjama podnosilaca prestavke, dana 21. novembra 2017., prva podnositeljka predstavke i njenih šestoro dece (deveti i deseti podnosilac, dvanaesta podnositeljka, trinaesti podnosilac, četrnaesta podnositeljka predstavke i MAD.H.) ušli su u Hrvatsku iz Srbije zajedno s jednim odraslim muškarcem zvanim N. Ostali podnosioci predstavke ostali su u Srbiji. Hrvatski policijski službenici su im prišli dok su se odmarali u polju. Oni su policijskim službenicima rekli da žele zatražiti azil, ali su službenici taj zahtev ignorisali, naložili im da uđu u vozilo i odveli ih na granicu. Na granici su im policijski službenici rekli da se vrate u Srbiju prateći železničku prugu. Hodali su uz prugu kojom je nekoliko minuta kasnije prošao voz i udario jedno od dece, MAD.H. Policijski službenici s kojima su ranije razgovarali odveli su ih na željezničku stanicu Tovarnik gde je lekarna konstatovala da je MAD.H. preminula. Porodica se potom vratila u Srbiju.

Prema tvrdnjama Vlade Hrvatske, oko 20.00 sati 21. novembra 2017.godine, službenici hrvatske granične policije uočili su grupu migranata termovizijskim kamerama, dok su se nalazili na državnom području Republike Srbije, 300 metara od hrvatsko-srpske granice. Hodali su uz železničku prugu koja je služila kao putokaz ka Hrvatskoj. To je područje bilo pod stalnim nadzorom zbog učestalih pokušaja migranata da nezakonito pređu granicu na tom mestu. U tom se trenutku pojavio se voz koji se kretao iz smera Hrvatske prema Srbiji. Policijski službenici čuli su zvuk sirene i kočenje voza. Ubrzo nakon toga prema granici su potrčali muškarac i žena, noseći dete s vidljivim povredama glave. Policijski službenici odmah su pozvali hitnu pomoć i prevezli ženu i dete na parkiralište železničke stanice Tovarnik. Ostatak grupe ostao je na granici. Tim hitne medicinske pomoći pokušao je da oživi dete, ali je u 21.10 sati lekarka ustanovila da je devojčica preminula. Prva podnositeljka predstavke dobrovoljno se vratila ostalim pripadnicima grupe na granici i svi su se zajedno vratili u Šid u Srbiji. Niko od njih nije zatražio azil od hrvatskih vlasti.

O smrti MAD.H. intenzivno su izveštavali nacionalni i međunarodni mediji. Dana 22. decembra 2017., advokatica S. Bezbradica Jelavić podnijela je krivičnu prijavu u ime prve podnositeljke i drugog podnositelja predstavke i petero maloletnih podnosilaca predstavke protiv neidentifikovanih službenika hrvatske granične policije zbog krivičnog dela izazivanja smrti iz nehata, zloupotrebe položaja i ovlašćenja, mučenja i drugog okrutnog, neljudskog i ponižavajućeg postupanja i povrede detetovih prava. U prijavi je navedeno da su u noći 21. novembra 2017. hrvatski policijski službenici prvoj podnositeljki i njenoj deci (njih šestoro), nakon što su ih zatekli na hrvatskom državnom području, uskratili mogućnost da zatraže azil i naložili im da se vrate u Srbiju uz željezničke šine, nakon čega je MAD.H. udario i usmrtio voz.

Dana 30. januara 2018., policija je obavestila Županijsko državno tužilaštvo u Vukovaru da ne mogu dostaviti snimke termovizijske kamere kojom su podnosioci predstavke uočeni jer je sistem za čuvanje snimaka bio neispravan u predmetno vreme. Priložili su izjave policijskih službenika koji su bili na dužnosti 21. novembra 2017. i lekarke koja je pokušala oživeti dete.

Dana 23. januara 2018. javna pravobraniteljica Republike Hrvatska poslala je dopis Glavnom državnom tužilaštvu Republike Hrvatske kojim ga je obavestila da je sprovela istragu o smrti MAD.H. Primetila je da su se iskazi podnosilaca predstavke i policijskih službenika u pogledu sleda događaja razlikovali te da nisu postojali snimci događaja koje je snimila termovizijska kamera, kao što je to bio slučaj u ranijim predmetima u kojima je tražila takve snimke. Predložila je da se uvidom u signale mobilnih telefona podnosilaca predstavke i GPS-sistema iz policijskog vozila utvrdi jesu li podnosioci i policijski službenici uspostavili kontakt pre nego što je voz udario MAD.H. Sasliušani su policijski službemici, mašinovođa voza koji je udario dete, kao i prva podnositeljka i drugi podnositelj predstavke. Obavestili su istražnog sudiju da su potpisali punomoć advokatici S.B.J. dok su se nalazili u Srbiji.

Dana 17. maja 2018. Služba kriminalističke policije u Vukovaru dostavila je Županijskom državnom tužilaštvu dokumentaciju zaprimljenu od Interpola Beograd u vezi s događajima od 21. novembra 2017. Prema belešci koju je sastavila srpska policija 22. novembra 2017. u 1.30 sati, RA.H., trinaesti podnosilac predstavke, tvrdio je da su 21. novembra 2017. on i njegova porodica ušli na državno područje Republike Hrvatske. Hodali su nekoliko sati kada ih je zaustavila policija, prisilila su ih da uđu u kombi, prevezla ih na granicu i rekla im da se vrate u Srbiju prateći željezničke šine. Prema dokumentaciji o uviđaju, željeznička nesreća dogodila se približno 200 metara od granice s Hrvatskom. Prvog juna 2018. godine USKOK je odbacio prijavu podnosilaca protiv policijskih službenika. Nakon ovoga, podnositelji predatavke su pokrenuli krivični postupak i zatražili od istražnog sudije Županijskog suda u Osijeku da sprovede istragu. Sudije je odbio predlog za pokretanje istrage smatrajući da tvrdnje protiv tri policijska službenika nisu potkrepljene dokazima. Podnosioci predstavke su uložili žalbu na ovu odluku. Krajem 2018. godine žalbeno veće Županijskog suda u Osijeku odbilo je žalbu podnosilaca predstavke. U međuvremenu, 6. aprila 2018.godine, podneli su ustavnu tužbu Ustavnom sudu Republike Hrvatske u kojoj su prigovorili, između ostalog, zbog neefikasne istrage o smrti MAD.H. Ustavni sud je tužbu ispitao na temelju proceduralnog apspekta člana 2 Konvencije i utvrdio da je istraga bila efikasna, a 4. marta 2021. godine Ustavno sud je odbio i naknadnu ustavnu žalbu koja je podneta protiv rešenaj Županisjkog suda u Osijeku, i ponovio da je istraga o smrti MAD.H. bila u skaldu sa procesnim pretpostavkama iz člana 2. Konvencije. Ustavni sud utvrdio je i da nije došlo do povrede materijalnog aspekta članka 2. Konvencije jer nije bilo dokazano da su državne vlasti odgovorne za smrt MAD.H.

Dana 21. marta 2018. hrvatska policija je uhvatila podnositelje predstavke u tajnom prelasku srpsko-hrvatske granice i odvela ih je u Policijsku upravu Vukovarsko-srijemsku, Policijsku stanicu Vrbanja. Pregledao ih je lekar koji je utvrdio da su dobrog zdravlja. Podnosioci predstavke nisu sa sobom imali nikakve identifikacione isprave. Potpisali su izjavu o ličnim podacima i izrazili nameru za podnošenje zahteva za međunarodnu zaštitu. Istog dana, policija je izdala rešenja za prvu, treću i četvrtu podnositeljku predstavke kojima im je ograničila slobodu kretanja i smestila ih je zajedno sa decom podnositeljima predstavke u Tranzitni prihvatni centar za strance Tovarnik na početno razdoblje od tri meseca.

Pozivajući se na član 2. Konvencije, aplikanti se žale da je država odgovorna za smrt njihove kćerke i sestre M.H, kao i da je istraga koju su preduzele vlasti bila neefikasna. Oni se žale da je njihov smeštaj u centar Tovarnik, koji je zatvorenog tipa, predstavljao mučenje i ponižavajuće postupanje prema njima, posebno imajući u vidu dužinu trajanja takvog smeštaja i brojnost maloletne dece, čime je prekršen član 3. Konvencije, da im nije bilo moguće da ospore takvo ograničenje slobode čime je prekršen član 5. Konvencije, te da su prilikom prvog pokušaja ilegalnog ulaska u Hrvatsku (u noći 21. novembra 2017. godine) kolektivno proterani iz Hrvatske protivno zabrani iz člana 4. Protokola br. 4 uz Konvenciju. Posebno, podnositelji su se žalili i na činjenicu da im nije bio odmah omogućen kontakt s izabranim pravnim zastupnikom zbog čega su onemogućeni u pravovremenom podnošenju predstavke Europskom sudu u skladu sa čl. 34. Konvencije, kao i da su žrtve diskriminacije prema članu 14 u vezi sa članovima 3., 5. i 8., te članom 4. Protokola br. 4 i članom 1 Protokola br. 12.

Odlučujući u ovom predmetu Evropski sud za ljudska prava utvrdio je da je tužena država povredila svoju pozitivnu obvezu iz člana 2. Konvencije da sprovede efikasnu istragu o smrti devojčice. Bez obzira na odluke nadležnih hrvatskih organa i odluke Ustavnog suda RH koji je takođe razmotrio efikasnost predmetne istrage, Sud je utvrdio kako je dosta činjenica ostalo nerazjašnjeno i da u tom smislu nije sprovedena detaljna i efikasna istraga.
U odnosu na prigovore podnosilaca vezano za njihov smeštaj u Centru u Tovarniku, Sud je utvrdio kako je s obzirom na činjenicu da se radilo o smeštaju većeg broja maloletne dece, da je smeštaj trajao gotovo tri meseca i da se radilo o smeštaju zatvorenog tipa koji se može izjednačiti sa pritvorom, Hrvatska postupala protivno zabrani mučenja i ponižavajućeg postupanja i time povredila član 3. Konvencije u odnosu na maloletne podnosioce predstavke. U odnosu na punoletne podnosioce predstavke Sud nije utvrdio povredu prava iz člana 3 Konvencije.
U pogledu prigovora podnosilaca koji se odnosi na mogućnost efikasnog osporavanja rešenja nadležnih organa kojima im je bila ograničena sloboda kretanja, Sud je utvrdio da je došlo do povrede člana 5. Konvencije zbog dužine trajanja postupka pred upravnim sudovima u predmetima koji su se odnosili na zahtev podnosilaca predstavke za azil i preispitivanje zakonitosti njihovog stavljanja u smeštaj zatvorenog tipa, pri čemu su tokom čitavog perioda trajanja ovih postupaka bili zatvoreni u takvom smeštaju i za koje vreme im je bila ograničena sloboda kretanja. Sud je utvrdio kako nadležni organi u ovom slučaju nisu preduzeli sve potrebne korake da ograniče, koliko je to moguće kraće, ovakav status porodice podnosilaca zahteva.

Što se tiče prigovora podnosilaca da su kolektivno proterani protivno zabrani iz člana 4. Protokola br. 4. uz Konvenciju, Sud je smatrao da su podnositelji koji su ilegalno pokušali da uđu u Hrvatsku u noći 21. novembra 2017. godine, bili proterani suprotno članu 4 Protokola 4. S obzirom na činjenice predmeta, Sud nije uveren da su podnositelji imali stvarnu i realnu mogućnost u to vreme da uđu u Hrvatsku na legalnom graničnom prelazu, na legalan način i da zatraže međunarodnu zaštitu, imajući u vidu činjenicu da sa sobom nisu imali nikakve dokumente. Tužena država, prema mišljenju Suda, nije dovoljno čvrsto dokazala da je u relevantno vreme takva mogućnost stvarno postojala niti da bi bilo kakav postupak zaštite prava podnosilaca bio sproveden na graničnom prelazu.

Zaključno, Sud je utvrdio da je tužena država povredila i član 34. Konvencije jer nije dopustila nesmetani kontakt između podnosilaca i njihovog izabranog pravnog zastupnika odmah po njihovom ulasku u Republiku Hrvatsku 2018. godine.
Za navedene povrede Europski sud za ljudska prava je svim podnosiocima ukupno dosudio 40.000,00 EUR na ime nematerijalne štete zbog povrede Konvencije i 16.700,00 EUR na ime troškova postupka.