Daraibou protiv Hrvatske

Država na koju se presuda odnosi
Hrvatska
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
84523/17
Stepen važnosti
2
Jezik
Srpski
Datum
17.01.2023
Članovi
2
2-1
35
35-1
41
Kršenje
2
2-1
Nekršenje
nije relevantno
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 2) Pravo na život
(Čl. 2) Pozitivne obaveze
(Čl. 2-1) Efikasna istraga
(Čl. 2-1 / ICCPR-6) Život
(Čl. 35) Uslovi prihvatljivosti
(Čl. 35-1 / CAT-13 / ICCPR-2 / CEDAW-4) Iscrpljivanje unutrašnjih pravnih lekova
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje - opšte
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje
(Čl. 41) Nematerijalna šteta
Tematske ključne reči
smrt u pritvoru / zatvoru
sprovođenje istrage
zaštita migranata
VS deskriptori
1.2 Član 2. - pravo na život
1.2.2 Smrt u pritvoru
1.2.7 Obaveza sprovođenja istrage
Zbirke
Sudska praksa
Presuda ESLJP
Veće
Sažetak
Predmet se odnosi na požar koji je izbio u prostoru za zadržavanje, u kojem su trojica zadržanih migranata smrtno stradala, a podnositelj predstavke zadobio teške povrede. On je prigovorio i na temelju materijalnog i na temelju procesnog aspekta člana 2. Konvencije, zbog propusta vlasti Hrvatske da zaštite njegov život kao i zbog propusta da pravilno istraže taj incident.

Dana 27. marta 2015., oko 2.45, granična policija zatekla je podnositelja i još tri osobe A. L.-a, B. B.-a i H. B.-a u kamionu hrvatskih registarskih oznaka. Utvrđeno je da su te četiri osobe, koje su navele lažna imena i državljanstva, tajno ušle u Hrvatsku izbegavajući graničnu kontrolu. Odvedeni su u najbližu policijsku stanicu u Bajakovu. Po dolasku u stanicu, oni su uhapšeni, nakon što su ih služebnici policije pretresli o čemu su sačinili službenu belešku, izvršen je pretres da li poseduju oružje. Nakon što je sa svakim od njih obavila informativni razgovor, policija je donela rešenja o njihovom proterivanju. Pošto je utvrđeno da su u Hrvatsku ušli sa teritorije Srbije, ponovni prihvat tih osoba najavljen je srpskoj policiji za sledeći dan u 10.00 sati. Do povratka su bili smešteni u prostoriju za zadržavanje nezakonitih migranata u policijskoj stanici Bajakovo, koja se nalazila u podrumu zgrade, nije imala tekuću vodu ni toalet i bila je površine približno 9 kvadratnih metara. Ispred prostorije postavljena su dva stražara. Sama prostorija pokrivena je video-nadzorom.

Prema navodima Vlade, u 20.26 sati podnositelj i ostala tri pritvorenika postavili su čaršafe na rešetke prostorije kako bi onemogućili nadgledanje putem sistema za video-nadzor. Počeli su da cepaju madrace i da bacaju sunđer, čaršafe i odeću na gomilu, nakon čega su to zapalili čime su izazvali požar koji se vrlo brzo nekontrolirano proširio prostorijom i delom hodnika, nakon čega je došlo do nestanka električne energije u celoj zgradi. Protivpožarni alarm se aktivirao, nakon čega je osam policijskih službenika odjurilo u podrumske prostorije kako bi spasili pritvorenike. Istovremeno, pozvani su vatrogasci i hitna pomoć koji su stigli na mesto događaja u 21.05 odnosno 21.07 sati. A. L. je preminuo na mestu događaja, a podnositelj predstavke, B. B. i H. B. izvučeni su iz prostorije za zadržavanje i prevezeni u bolnicu.

Dana 28. marta 2015. u 4.00 sata Županijski državni tužilac u Vukovaru, dva kriminalistička tehničara, veštak za požare i eksplozive i protivpožarni inspektor započeli su uviđaj na licu mjesta tokom koga su u prostoriji za zadržavanje pronašli sagoreli opušak cigarete.

Dana 29. marta 2015. podnositelj, B. B. i H. B. zbog težine povreda prevezeni su u Kliniku za traumatologiju u Zagrebu. Podnositelj je imao opekotine I. i II. stepena i čađ u disajnim putevima te je priključen na respirato, dok su B. B. i H. B. zbog težine povreda bili u indukovanoj komi, ali su preminuli 31. marta odn. 21. aprila. Podnositelj se oporavio te je u junu 2015. godine otpušten iz bolnice.

Nakon incidenta Ministarstvo unutrašnjim poslova sastavilo je nezavisni stručni tim radi utvrđivanja svih okolnosti i uzroka požara i njegovih posledica. Dana 30. maja 2015. stručni tim dostavio je izveštaj Ureda glavnog šefa policije u kojem je utvrđeno da ni šef smene ni njegov pomoćnik nisu na ekranu video-nadzora primetili da pritvorenici pripremaju ili pale požar. Ni policijski službenici zaduženi za obezbeđenje prostorije za zadržavanje nisu sprovodili neposredan nadzor u tom razdoblju; policajac J. L. otišao je kako bi pripremio službeni izveštaj, dok je policajac V. K. nadgledao migrante do 20.22, tri minuta pre nego što su oni počeli pripreme za paljenje požara. Zatim se udaljio prema čajnoj kuhinji koja se nalazila u prizemlju kako bi pritvorenicima pripremio večeru. U izveštaju je zaključeno da je potrebno pokrenuti disciplinski postupak protiv V. K.-a i J. L.-a zbog teške povrede službene dužnosti, da se u kritičnom razdoblju od šest minuta nije sprovodio vizualni nadzor i da pretraga migranata nije obavljena temeljno jer je među stvarima pritvorenika (koje su bile odložene na police koje vode u prostoriju za zadržavanje) pronađen upaljač; štaviše, u prostoriji za zadržavanje u kojoj su migranti bili smešteni pronađeno je nekoliko opušaka cigareta, što ukazuje na to da su tu pušili. U međuvremenu, pokrenuti su disciplinski postupci protiv policajaca J. L.-a i V. K.-a zbog teške povrede službene dužnosti nepravovremenim, nemarnim ili nesavesnim izvršavanjem službenih obaveza. Oba policajca udaljena su iz službe isti dan. Prvostepena disciplinska komisija Ministarstva unutarnjih poslova proglasila je policajca V. K.-a odgovornim za činjenje teške povrede službene dužnosti jer od 20.22 do 20.32 nije obavljao svoj zadatak nadziranja pritvorenika, što im je omogućilo da zapale požar. Uzimajući u obzir olakšavajuće okolnosti (delimično priznanje odgovornosti i činjenicu da je ugrozio vlastiti život da spasi pritvorenike), izrečena mu je novčana kazna u iznosu od 10% od njegove mesečne plate u razdoblju od tri meseca. Policajac J. L. oslobođen je optužbe.

Septembra 2015. policija je Županijskom državnom tužilštvu u Vukovaru dostavila poseban izveštaj u kojem je navedeno da postoji osnovana sumnja da je podnositelj predstavke, zajedno s tri preminula migranta, počinio krivično delo protiv javne bezbednosti jer je otvorenim plamenom prouzrokovao požar koji se nekontrolisano proširio i tako doveo u opasnost živote i imovinu veće vrednosti.

Dana 9. maja 2018. Općinsko državno tužilaštvo u Vukovaru pokrenulo je istragu protiv podnositelja zbog osnovane sumnje da je, zajedno s ostalih troje pritvorenika, uzrokovao požar tako što je zapaljivi materijal bacao na hrpu nepažljivo zanemarujući mogućnost paljenja nekontrolisanog požara. Pritom je nemarom doveo u opasnost živote i imovinu veće vrednosti, što je rezultiralo smrću triju osoba. On je podneo žalbu protiv ovog rešenja, koju je Županijski sud u Vukovaru odbio 31. decembra 2018. U međuvremenu, dana 30. maja 2018. podnositelj je proteran iz Hrvatske u Maroko. Zabranjen mu je ponovni ulazak na teritoriju EU do 4. marta 2021. Dana 27. juna 2019. prekinuta je istraga protiv podnositelja predsatvke jer je napustio Hrvatsku, a njegova trenutna adresa nije poznata.

Pozivajući se na materijalni i procesni aspekt člana 2. i 3. Konvencije, podnositelj predstavke prigovorio je da je država odgovorna što nije sprečila požar u prostoru za zadržavanje zbog kojeg je zadobio teške povrede opasne za život. Nadalje je tvrdio da nije sprovedena delotvorna istraga u tom pogledu.

Sud primećuje da su, prema rezultatima domaće istrage, pritvorenici zapalili vatru u svojoj sobi upotrebom otvorenog plamena, verovatno upaljača. Iako je obavljen pretres pritvorenika pri dolasku u policijsku stanicu Bajakovo i odzeta su im dva upaljača, taj pretres nije bio temeljan jer je još jedan upaljač pronađen među stvarima pritvorenika ostavljenima u prostoru ispred njihove prostorije za zadržavanje, a u prostoriji su pronađeni opušci cigareta, što ukazuje na to da su migranti onde pušili. Takva situacija najverovatnije je bila posledica nepažnje policijskih službenika zaduženih za pretres i nadgledanje pritvorenika. Sud takođe primećuje ozbiljne nedostatke u načinu na koji su pritvorenici nadgledani tokom boravka u policijskoj stanici Bajakovo. Iako je postojao sistem video-nadzora, pokazalo se da ga policija nije upotrebljavala kako bi sve vreme nadgledala pritvorenike. Prema iskazu jednog od policijskih službenika koji je bio na dužnosti te večeri, kada je primetio da se zabelio ekran na kojem se prikazuje nadzor, samo je pretpostavio da je došlo do tehničkog problema i čini se da nije preduzeo nikakvu radnju u tom pogledu. Dalje, oba policijska službenika koja su bila zadužena fizički nadziru migrante su na napustila svoj položaj, što je pritvorenicima omogućilo da zapale smrtonosan požar. Te nedostatke nedvosmisleno su utvrdila nadležna tela i rezultirali su izricanjem disciplinske sankcije jednom od policijskih službenika. Sud zaključuje da državne vlasti podnositelju predstavke nisu pružile neophodnu i razumnu zaštitu njegova života i tela kako to zahteva član 2. Konvencije. Stoga je došlo do povrede te odredbe u njenom materijalnom aspektu.

Što se tiče povrede procesnog aspekta člana 2 Konvencije, podnositelj je istakao da je u oktobru 2017. nadležno tužilaštvo donelo odluku da se protiv policijskih službenika neće voditi krivični postupak, a da nije navelo nikakvo obrazloženje, niti je obavestilo podnosioca. Disciplinski postupak protiv dvojice policijskih službenika rezultovao je time da je samo jedan od njih proglašen krivim (i kažnjen smanjenjem plate u razdoblju od tri meseca). Nikada nije pokrenut nikakav postupak protiv policijskih službenika koji su nadgledali video-nadzor. Podnositelj predstavke je tvrdio da je istraga o događaju bila manjkava i dugotrajna jer u razdoblju od tri godine vlasti nisu identifikovale državna tela ili službenike koji su bili odgovorni za nesretni događaj.

Sud naglašava da, kada se desi da pritvorenik umre u sumnjivim okolnostima, član 2. zahteva da vlasti sprovedu nezavisnu i nepristrasnu službenu istragu koja zadovoljava određene minimalne standarde u pogledu delotvornosti. Sud smatra da je u ovom predmetu nastala procesna obaveza da se istraže okolnosti izbijanja požara i nastanka povreda podnositelja predstavke. Sud primjećuje da je prvi odgovor nadležnih tela na incident bio brz: obavljen je uviđaj na licu mesta odmah nakon gašenja požara, informatini razgovori sa podnositeljem i tridesetak policijskih službenika, obdukcija tela preminulog A. L.-a i naloženo je veštačenje uzroka požara. Nadležno. tužilaštvo odmah je pokrenulo postupak u odnosu na tragični događaj koji je rezultovao zaključkom da propust pojedinačnih policijskih službenika koji su bili zaduženi za čuvanje prostorije za zadržavanje u kojoj su se nalazili migranti nije predstavljao krivično delo. Dva policijska službenika umesto toga podvrgnuta su disciplinskom postupku, u kojem je jednom od njih izrečena blaga sankcija. Kada je reč o temeljitosti istrage, Sud je već utvrdio da se čini da su u ovom predmetu brojna pitanja ostala neodgovorena, posebno pitanja koja se odnose na pretragu i nadgledanje pritvorenika, kao i primerenost prostora u kojem su bili pritvoreni. Stoga, Sud zaključuje da domaće vlasti nisu primenile odredbe domaćeg zakona kojima je zajamčeno poštovanje prava na život; posebno, nisu odvratile od sličnog ponašanja opasnog za život u budućnosti. Stoga je došlo do povrede člana 2. Konvencije u njegovom procesnom aspektu.