Medina Prevljak i drugi protiv Bosne i Hercegovine

Država na koju se presuda odnosi
Bosna i Hercegovina
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
127/10
Stepen važnosti
3
Jezik
Bosanski
Datum
10.04.2012
Članovi
6
35
P1-1
Kršenje
nije relevantno
Nekršenje
nije relevantno
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 6) Pravo na pravično suđenje
(Čl. 35) Uslovi prihvatljivosti
(P1-1) Zaštita imovine
Tematske ključne reči
VS deskriptori
Zbirke
Sudska praksa
Odluka ESLJP
Veće
Sažetak
Podnosioci su bili registrovani vlasnici javnog puta koji prolazi pored njihove kuće u Konjicu. Dana 27. septembra 2006. godine Opština Konjic je pred Opštinskim sudom u Konjicu pokrenula građansku parnicu pritiv podnosioca. Tvrdila je da su podnosioci greškom registrovani kao vlasnici puta i tražila ispravku registra. Dana 17. maja 2007. godine Opštinski sud u Konjicu je odbio tužbeni zahtev. Utvrdio je da su podnosioci stekli pravo vlasništva na osnovu dospelosti.

Dana 22. novembra 2007. godine Kantonalni sud u Mostaru presudio je u korist Opštine Konjic uz obrazloženje da javni putevi ne mogu biti predmet sticanja prava vlasništva dospelošću. Potom je registar izmenjen, tako da je pravo vlasništvo podnosioca na javnom putu izbrisano. Dana 14. januara 2008. godine podnosioci su uložili reviziju Vrhovnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine kao i predstavku Ustavnom sudu BiH.

Dana 13. maja 2008. godine Ustavni sud BiH je odbacio predstavku kao preuranjenu, jer se postupak još uvek pred Vrhovnim sudom. Podnosioci su upućeni da mogu ponovo podneti ustavnu žalbu, nakon što Vrhovni sud donese svoju odluku.
Dana 4. Decembra 2008. godine Vrhovni sud je odbacio reviziju jer vrednost spora ne prelazi 10.000 konvertabilnih maraka, a slučaj nije postavio bilo koje pitanje koje se odnosi na promenu materijalnog prava u drugim slučajevima. Dana 9. januara 2009. godine podnosioci su podneli novu žalbu, kao što ih je uputio Ustavni sud u svojoj odluci od 13. maja 2008. godine.

Dana 17. septembra 2009. godine Ustavni sud je odbacio predstavku zbog isteka roka za podnošenje. Utvrdio je da revizija ne predstavlja efikasan pravni lek zbog čega su podnosioci trebali podneti ustavnu žalbu u roku od 60 dana do donošenja presude od 22. novembra 2007. godine. Dana 3. novembra 2009. godine podnosioci su tražili od Ustavnog suda da preispita svoje odluke s obzirom na činjenicu da su oni u istoj stvari već podneli prvu predstavku 14. januara 2008. godine. Dana 29. juna 2010. godine Ustavni sud je prihvatio zahtev.

Dana 12. oktobra 2011. godine ispitao ne meritum slučaja i odbacio ga kao očigledni neosnovan. Podnosiici su se žalili prema članu 6. Konvencije i članu 1. Protokola broj 1 uz Konvenciju zbog ishoda postupka koju su gore opisani. Oni su se takođe žalili prema članu 6. Konvencije da su kontradiktorne odluke Ustavnog suda od 13. maja 2008. i 17. septembra 2009. godine realno osporile njihovo pravo na pristup sudu. Pritužbe na osnovu člana 6. Konvencije podnosioci su se pozvali na član 6. koji garantuje pravo na pravično suđenje.

Podnosioci predstavke u ovom predmetu imali su koristi od kontradiktornosti u postupku, data im je mogućnost da iznesu argumente i dokaze koje smatraju relevantnim za njihov slučaj, i bili su u migućnosti da efikasno osporavaju argumente i dokaze koje je iznela suprotna strana. Sve njihove argumente koji su objektivno gledano relevantnim za rešavanjem predmeta, sudovi su blagovremeno saslušali i razmotrili, a detaljno je izneta činjenična i pravna osnova osporenih odluka. Stoga je postupak u celosti pravičan. Iz toga sledi da je ova pritužba očigledno neosnovana i da se mora odbaciti u skladu sa članom 35. stavovi 3(a) i 4. Konvencije. Pritužbe na osnovu člana 6. Konvencije u predmetnom slučaju, Ustavni sud je odbacio prvu predstavku koji su podnosioci podneli paralelno sa revizijom, i uputio podnositelje da mogu da podnesu drugu ustavnu žalbu nakon što Vrhovni sud donese dvoju odluku. Tačno je da je suprotno takvom uputstvu i gore citiranoj sudskoj praksi Ustavnog suda, njihova druga ustavna žalba takođe odbačena.

Međutim, ova greška je naknadno ispravljena i Ustavni sud je na kraju razmotrii meritum slučaja. Iz ovog razloga ovaj deo predstavke se takiđe mora odbaciti kao očigledno nwosnovan prema članu 35. stavovi 3(a) i 4. Konvencije. Pritužbe prema članu 1. Protokola broj 1 uz Konvenciju podnosioci su se žalili na ishod postupka koji su gore opisani. Vlada se nije izjasnila sa tim u vezi. Sud zapaža da su osporni građanski postupci doveli do gubitka prava podnosioca na javnu površinu. S obzirom da je ovo realno dovelo do nacionalizacije njihove imovine, garancija člana 1. Protokola br 1. se primenjuje na predmetni slučaj.

Sud dalje zapaža da su podnosioci stekli pravo usled počinjene greške i u suprotnosti domaćem zakonu. Kao opšti princip, ne bi trebalo onemogućiti javne organe da isprave počinjene greške, čak i ukoliko su one posledica namernog postupanja. Suprotno stanovište bilo bi protivno doktrini neosnovanog obogaćenja. Ispravka u registru je imala za cilj uspostavljanje ispravne situacije koja je u skladu sa zakonom, što predstavlja legitiman cilj. Njegovi efekti doveli su do uspostavljanja stvari u stanje kakvo bi postojalo da nije došlo do pogrešne primene zakona. Takođe, postoji očigledno i obavezujući opšti interes da su javni putevi dostupni svima. Sledi da je ovaj deo predstavke takođe mora biti odbijen kao očigledno neosnovan prema članu 35. stavovi 3(a) i 4. Konvencije. iz gore navedenih razloga, Sud jednoglasno proglašava predstavku neprihvatljivom.