САВЕТ ЕВРОПЕ
ЕВРОПСКИ СУД ЗА ЉУДСКА ПРАВА
ДРУГО ОДЕЉЕЊЕ
ОДЛУКА
Представка бр. 13411/07
Драгослав ЛАЗАРЕВИЋ против Србије
Европски суд за људска права (Друго одељење), 2. јуна 2009. године на заседању Већа у саставу:
Francoise Tulkens, председник,
Ireneu Cabral Barreto,
Vladimiro Zagrebelsky,
Danutè Jočienè,
Dragoljub Popović,
András Sajó,
Nona Tsotsoria, судије
Françoise Elens-Passos, заменик секретара Одељења,
У вези с горњом представком која је поднета 30. августа 2007. године,
У вези са декларацијом Тужене владе од 15. децембра 2008. године којом се од Суда тражи да представку избрише са списка предмета и одговором подносиоца представке на исту,
После већања, доноси следећу одлуку:
Подносилац представке, г. Драгослав Лазаревић је држављанин Србије, рођен и живи у Горњем Милановцу. Пред Судом ју је заступао г. М. Петровић, адвокат са праксом у истом граду. Владу Србије представљао је њен заступник г. С. Царић.
Чињенице предмета, како су их изнеле странке, могу се сумирати како следи.
Општински суд у Горњем Милановцу је 2. јуна 1998. године наложио Општини Горњи Милановац да региструје оца подносиоца представке као претпостављеног власника одређене земљишне парцеле, која је раније била регистрована као „друштвена својина“.
Неодређеног датума после тога ова пресуда је постала правоснажна.
Отац подносиоца представке је преминуо 2003. године.
Подносилац представке је 10. фебруара 2004. године лично затражио извршење пресуде од 2. јуна 1998. године, као искључиви наследник свог оца.
Општински суд је 8. новембра 2004. године издао решење о извршењу.
Општина је ову одлуку примила 15. фебруара 2008. године, а 12. децембра 2008. године катастар непокретности је извршио неопходне измене у земљишним књигама.
ПРИТУЖБЕПодносилац представке се жалио према члану 6. Конвенције због неизвршења правоснажне предметне пресуде, као и због последичне повреде његових имовинских права.
ПРАВО
Представка је Влади прослеђена према члану 6. став 1. Конвенције и члану 1. Протокола број 1 уз њу.
Дописом од 15. децембра 2008. године Влада је обавестила Суд да предлаже да се сачини једнострана декларација ради решења питања која је покренуо подносилац представке. Она је, такође, затражила од Суда да се представка скине са листе предмета у складу са чланом 37. Конвенције.
Декларација Владе коју је потписао њен заступник гласи како следи:
„Изјављујем да је Влада Србије спремна да прихвати да је дошло до повреде права подносиоца представке према члану 6. став 1 Конвенције и члана 1. Протокола број 1 ... и нуди да исплати подносиоцу представке, г. Драгославу Лазаревићу, износ од 1.700 евра ex gratia у вези са представком која је код Европског суда за људска права заведена под бројем 13411/07.
Овај износ, који треба да покрије сву материјалну и нематеријалну штету, као и трошкове, исплатиће се у динарској против вредности, без пореза који се може платити и на рачун ... [који ће навести] ... подноситељка представке. Овај износ ће се исплатити у року од три месеца од датума доношења ... одлуке Суда. Ово плаћање ће представљати коначно решење овог предмета.
Влада жали што је дошло до радњи које су довеле до подношења ове представке.“
Дописом од 12. фебруара 2009. године подносилац представке је изнео мишљење да брисање његове представке не би било оправдано.
Суд подсећа да се чланом 37. Конвенције предвиђа да он може, у било којој фази поступка, одлучити да скине неку представку са списка својих случајева. Члан 37. став 1 (в) посебно омогућава Суду да скине неки предмет са свог списка ако нађе да је „даље неоправдано да се настави разматрање представке“, а он је чинио у прошлости на основу одређених једностраних декларација тужених влада чак и када су подносиоци представке тражили даље разматрање предмета.
С том намером, Суд ће пажљиво размотрити декларацију коју је Влада припремила у овом предмету у светлу начела која произлазе из његове судске праксе (видети Tahsin Acar против Турске, [ВВ], бр. 26307/95, ставови 75 – 77, ЕЦХР 2003-VI).
Суд примећује да је у једном броју предмета одредио природу и обим обавеза које проистичу за државу уговорницу према члану 6. Конвенције и члану 1. Протокола број 1 у погледу неизвршења правоснажне судске одлуке (видети, међу многим другим предметима, Предузеће ЕВТ против Србије, бр. 3102/05, ст- 46 – 49., 21. јун 2007. године). Тамо где је Суд утврдио кршење ових чланова он је досудио правичну надокнаду, а њен износ је зависио од посебних карактеристика предмета.
С обзиром на природу уступака који су садржани у једностраној декларацији Владе у предметном случају, као и на износ предложене надокнаде (који се може сматрати разумним у поређењу са оним што је Суд доделио у сличним случајевима), као и на чињеницу да је пресуда о којој је реч коначно извршена (извршење је трајало више од четири године и један месец), Суд налази да више није оправдано да се настави разматрање овог дела представке (члан 37. став 1 (в) Конвенције; видети, за релевантна начела, Tahsin Acar, цитиран у горњем тексту; Haran против Турске, бр. 25754/94, пресуда од 26. марта 2002. године).
Суд је, такође, задовољан да поштовање људских права која су дефинисана Конвенцијом и Протоколима уз њу од њега више не захтева да настави разматрање овог дела представке (члан 37. став 1. in fine).
Сходно томе, треба је скинути са листе.
Суд, на крају, подсећа да је, у складу с чланом 46. став 2. Конвенције, Комитет министара једино надлежан да надзире извршење правоснажних пресуда. Ако, међутим, Тужена држава не испуни своје обавезе из једностране декларације дате у овом случају, представку треба вратити на списак предмета Суда сходно члану 37. став 2. Конвенције (видети Aleksentseva и двадесет осам других подносилаца представке против Русије (одлука), бр. 75025/01, ЕЦХР, 23. март 2006. године).
Из тих разлога, Суд једногласно
Узима у обзир услове из декларације Тужене владе и модалитете за обезбеђење обавеза о којима је у њој реч,
Одлучује да представку скине са списка својих предмета у оној мери у којој се она односи на горе наведену притужбу у складу с чланом 37. став 1. (в) Конвенције,
Françoise Elens-Passos Francoise Tulkens
Заменик секретара Одељења Председник