Kovačić i dr. protiv Slovenije

Država na koju se presuda odnosi
Slovenija
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
44574/98, 45133/98, 48316/99
Stepen važnosti
1
Jezik
Srpski
Datum
06.11.2006
Članovi
14
14+P1-1
34
37
37-1-b
37-1-c
41
43
P1-1
P1-1-1
Kršenje
nije relevantno
Nekršenje
nije relevantno
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 14) Zabrana diskriminacije
(Čl. 14 / CEDAW-2) Diskriminacija
(Čl. 34) Pojedinačne predstavke
(Čl. 34) Locus standi
(Čl. 37) Brisanje predstavki - opšte
(Čl. 37-1-b) Stvar rešena
(Čl. 37-1-c) Dalje ispitivanje predstavke nije opravdano
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje - opšte
(Čl. 41) Pravično zadovoljenje
(P1-1) Zaštita imovine
(P1-1-1) Neometano uživanje imovine
Tematske ključne reči
pravo na imovinu
devizna štednja
VS deskriptori
1.14 Član 14. - zabrana diskriminacije
1.16 Član 1. protokola 1 - zaštita imovine
1.16.1 Imovina
1.16.2.1 Pravo na neometano uživanje imovine
Zbirke
Sudska praksa
Presuda ESLJP
Veće
Sažetak
Postupak je pokrenut na osnovu tri zahteva troje hrvatskih državljana protiv Republike Slovenije, koji su se pozvali na povredu prava na mirno uživanje imovine i diskriminaciju po osnovu državljanstva, a zbog propisa tužene države – Republike Slovenije na osnovu kog podnosioci zahteva nisu mogli da podignu svoju deviznu štednju koju su položili kod zagrebačke ispostave jedne slovenačke banke, Ljubljanske banke. Država umešač je Republika Hrvatska. U međuvremenu dva podnosioca zahteva su preminula. Naslednik jednog podnosioca je pokretnuo postupak za vraćanje devizne štednje pred Opštinskim sudom u Zagrebu.

Otkako su Slovenija i Hrvatska postale nezavisne 1991. godine, Hrvatska je zauzela stav da je ili Ljubljanska banka ili slovenačka država ta koja treba da izmiruje obaveze prema klijentima hrvatske filijale. Međutim, Slovenija smatra da bi te obaveze trebalo podeliti u okviru aranžmana sukcesije između pet država nastalih nakon raspada SFRJ. Ukupan iznos štednje u stranim valutama deponovan kod hrvatske filijale slovenačke banke procenjen je na oko 150.000.000 evra sa obračunatom kamatom, a čini se da je uključeno 140.000 investitora.

Države naslednice SFRJ su 2001. godine potpisale Sporazum o pitanjima sukcesije koji je stupio na snagu 2004. godine. Nakon promjene zakonodavstva u Hrvatskoj, 2003. godine, 42 osobe, uključujući dvoje od tri podnosioca predstavke u ovom predmetu (g. Kovačić i g. Mrkonjić), podnele su zahtev za zaplenu i prodaju nepokretnosti u vlasništvu Ljubljanske banke u toj zemlji. U toku tog postupka unovčena je imovina glavne podružnice Zagreb. Kao rezultat toga, svakom od ova dva podnosioca predstavke dosuđeno je oko 25.000 evra plus kamate i troškovi za izvršni postupak. U 2005. godini primili su punu isplatu svojih deviznih depozita.

Svi podnosioci predstavke su se žalili da nisu bili u mogućnosti da podignu devize koje su položili pre raspada SFRJ. Tvrdili su da im Ljubljanska banka ili Slovenija, kao država sukcesor koja je preuzela obaveze SFRJ za deviznu štednju raspadom Jugoslavije, treba da im vrati položeni novac sa obračunatom kamatom. G. Kovačić se takođe žalio na osnovu člana 14. Konvencije da je bio diskriminisan na osnovu nacionalnosti, jer je slovenačkim vlasnicima računa u filijali u Zagrebu bilo dozvoljeno da podignu svoju štednju.

Sud je utvrdio da su g. Kovačić i g. Mrkonjić primili ukupan iznos svojih deviznih depozita; u njihovim slučajevima, dakle, predmetna stvar je bila rešena. Što se tiče gospođe Golubović, Sud je smatrao da se u slučajevima u kojima su države sukcesori osporile odgovornost za dug bivše države, razumno se moglo očekivati da će podnosilac zahteva tražiti obeštećenje tamo gde su drugi tužioci uspeli. Iz razloga koji su ostali neobjašnjivi, ova podnositeljica predstavke (i njen naslednik) nisu preduzeli nikakve radnje u Hrvatskoj, iako bi verovatno bila uspešna da je to učinila. U svakom slučaju, njenom nasledniku je i dalje bilo otvoreno da pokrene takav postupak. S obzirom na te okolnosti i imajući u vidu zaključak u vezi sa druga dva podnosioca predstavke, Sud je smatrao da više nije opravdano nastaviti ispitivanje predstavke gđe Golubović. Štaviše, Sud se uverio da poštovanje ljudskih prava definisanih Konvencijom i njenim Protokolima ne zahteva drugačije.

Sud je najpre zahteve proglasio dopuštenim, a zatim je odlučio da naslednici podnosioca zahteva jesu aktivno legitimisani da nastave ovaj postupak, te je našao da nije opravdano da nastavi sa ispitivanjem predmeta u situaciji kad je pred sudom zemlje ugovornice u toku postupak za vraćanje devizne štednje, pa je doneo odluku da se predmeti brišu sa liste.

Predmet je u maju 2003. godine prosleđen Velikom veću.