Dragoljub Kecman protiv Srbije

Država na koju se presuda odnosi
Srbija
Institucija
Evropski sud za ljudska prava
Broj predstavke
10968/04
Stepen važnosti
3
Jezik
Srpski
Datum
05.02.2013
Članovi
14
14+P1-1
35
P1-1
Kršenje
nije relevantno
Nekršenje
nije relevantno
Ključne reči po HUDOC/UN
(Čl. 14) Zabrana diskriminacije
(Čl. 35) Uslovi prihvatljivosti
(P1-1) Zaštita imovine
Tematske ključne reči
VS deskriptori
Zbirke
Sudska praksa
Odluka ESLJP
Veće
Sažetak
Podnosilac predstavke gospodin Dragoljub Kecman je državljanin Bosne i Hercegovine rođen 1934. godine. On je 1992. i 1993. godine oročio iznose od 10.000 i 3.000 nemačkih maraka u filijali Dafimet banke u Beogradu i Novom Sadu.

Posle raspada SFRJ i propasti bankarskog sistema u SRJ devedesetih godina XX veka, Srbija je 1998. i 2002. godine donela posebne zakone saglasivši se da se sva „stara“ devizna štednja deponovana pre 18. marta 1995. godine kod domaćih filijala određenih „ovlašćenih“ domaćih banaka njenih građana i građana drugih država izuzev drugih država sledbenica SFRJ pretvori u javni dug. Sva štednja građana drugih država sledbenica SFRJ i sva štednja u filijalama domaćih banaka u tim državama ostala je zamrznuta do završetka pregovora o sukcesiji.

Po isteku oročenja uloga podnosioca predstavke, Dafiment je odbila da oslobodi njegov kapital i ukupan iznos dospele kamate zato što je piramidalna šema banke propala. Podnosilac je novembra 1998. godine prijavio potraživanje kod Privrednog suda u Beogradu, sudskog organa ovlašćenog za postupak likvidacije u toku protiv ove banke. On nije pokrenuo sudski postupak protiv Dafiment. Umesto toga, uputio je zahtev specijalnoj komisiji, koju su vlasti osnovale radi potvrde deviznih uloga kao formalnog preduslova za njihovu kasniju konverziju u vladine obveznice. Pošto nije dobio nikakav odgovor, podnosilac predstavke je decembra 2002. godine uputio identične dopise i Ministarstvu finansija Srbije i Narodnoj banci Jugoslavije. Od NBJ je dobio dogovor da njegovo potraživanej ne može biti konvertovano u obeznice jer on niej imao prijavljeno prebivalište u Republici Srbiji u vreme stupanja na snagu Zakona.

Podnosilac predstavke se žalio zato što mu zakonodavstvo na osnovu koga se određeni devizni ulozi konvertuju u javni dug, ne može koristiti iz prostog razloga što nije imao prijavljeno prebivalište u Republici Srbiji u relevantnom trenutku. On se nije oslonio na neki određen član Konvencije ili Protokola uz nju.

Sud konstatuje da je posle konačne propasti piramidalne šeme Dafiment banke u maju 1993. godine, Tužena država postala odgovorna za isplatu deviznih štednih uloga pošto je postignut sporazum o konverziji štednih uloga deponovanih kod te banke, koja je tada bila u postupku likvidacije, u javni dug na osnovu relevantnog zakonodavstva pre ratifikacije. Međutim, iako je ono ostalo na snazi pošto je Tužena država ratifikovala Protokol broj 1, ne može se smatrati da zakonodavstvo doneto pre ratifikacije stvara novo imovinsko pravo zaštićeno članom 1. Protokola broj 1 u interesu podnosioca predstavke, pošto on nije ispunio zakonske uslove za konverziju svoje štednje u obveznice Vlade, odnosno da ima prijavlјeno prebivalište u Republici Srbiji u relevantnom trenutku.

Ovaj predmet mora se takođe razlikovati od drugih predmeta u kojima „stara“ devizna štednja podnosilaca predstavki nije preuzeta kao javni dug u vezi sa, između ostalog, državlјanstvom podnosilaca predstavki, ali njihovi zahtevi nisu nikada poništeni, a države sledbenice su već prihvatile da su oni „stari“ devizni štedni ulozi deponovani pre raspada SFRJ deo finansijskih obaveza ovih drugih koje bi trebalo da podele između sebe, kao i sve druge finansijske obaveze i imovinu SFRJ.

Proizlazi da je pritužba podnosioca predstavke prema članu 1. Protokola broj 1 nespojiva ratione materiae sa odredbama Konvencije u okviru značenja člana 35. stav 3 (a) i da se mora odbaciti u skladu sa članom 35. stav 4. Sud podseća da član 14. Konvencije dopunjuje druge materijalne odredbe Konvencije i njenih protokola. On ne postoji samostalno pošto ima isklјučivu primenu u vezi sa „pravima i slobodama“ zajemčenim tim odredbama. Iako primena člana 14. ne pretpostavlјa povredu jedne ili više takvih odredbi, i u tom smislu je nezavisna, ne može biti mesta za njegovu primenu osim ako činjenice predmeta ne spadaju u okvir ovog drugog na jedan ili više načina.

Iz tih razloga Sud većinom proglašava predstavku nedopuštenom.

Vlada Bosne i Hercegovine je pozvana da se umeša u postupak član 36. stav 1. Konvencije, ali ona nije želela da iskoristi svoje pravo da to učini.